Afgelopen zondag stonden 11 mannen en Loes om 09.00 klaar om te starten met de Baarnse Motorrit. Hierbij wil ik vermelden dat ik grote bewondering voor mijn vrouw heb, daar ze de afgelopen 4 weken op vakantie, 4000 km achterop heeft gezeten en afgelopen donderdag nog mee naar Assen is geweest voor de training van de TT, dus niet voor niets de achteropzitbikkel van het jaar, maar dit terzijde.


De A7 over naar afslag 4 bij Purmerend, via Spijkerboor, Oostknollendam, Wormer en Koog-Zaandijk naar het pont Buitenhuis. We hadden de €1,15 pp reeds klaar om in de automaat te stoppen toen de pontbaas ons maande door te rijden, het kostte te veel tijd en het pont stond op het punt om te vertrekken. Het eerste geld was alweer verdiend vandaag. Op de pont besloten we, dat Flip voorop ging rijden, daar er in de route te veel e.w. voorkwam die geen e.w. meer waren. Dat Flip voorop ging (ik reed als 2e en Hans als 3e) wierp gelijk zijn vruchten af, de rest van de motoren was ons alweer vooruit en reed prompt de verkeerde kant op. Op papier klopte het “na pont rd, vervolgens 1e li”echter de bedoelde 1e links was een kilometerje of wat verderop. De mannen die fout gingen, zijn denk nog een tijdje fout blijven rijden, want ondanks dat bij ons het tempo normaal  was, hebben we ze niet meer achterons gezien totdat we ze weer in Baarn zagen.

 

Nadat we links afgeslagen waren, reden over prachtige dijkjes door de polder ten noorden van Halfweg, bij mijn weten zijn we hier met de motorclub nog niet geweest. Na Halfweg volgden we de ringvaart lans Zwanendburg, Lijnden en Badhoevedorp. Aan dit stuk bewaar ik goede herinneringen, dit was zo'n 30 jaar geleden mijn vaste trainingsrondje; Osdorp, Lijnden, Halfweg: met Loes naast me op de fiets toen we nog in Osdorp woonden. Ondertussen keken we onze ogen uit naar de veranderingen die daar hebben plaatsgevonden.  Flip reed de koffiestop voorbij, geen ramp, het cafe zag er toch al gesloten uit. Door Amstelveen en langs de Amstel, prachtig rijden (op de vervelende drempels na, trouwens bij aantal drempels waren de zwart-wit geblokte paaltjes ernaast verdwenen. Na Uithoorn reden we via Amstelhoek naar dorpen waar de wat beter gesitueerden wonen, t.w. Waverveen, Baambrugge en Vinkeveen.

Langs de Vecht op Loenen aan, vervolgens Nieuwersluis en Breuken hier was het beduidend drukker. Ondertussen hadden we wel trek in een kop koffie, maar de Garmin gaf aan dat het niet zo ver meer was, in kilometers niet maar in tijd viel het tegen. Tienhoven, Oudmaarseveen,Westbroek, Achtienhoven, Maartensdijk en Lage Vuursche, we waren duidelijk in de mooie hoek van Nederland. In Baarn aangekomen konden we de motor stallen voor “De Oude Taveerne” we waren in ieder geval op tijd voor de lunch, deze lieten we ons goed smaken. Net toen we van plan waren op te stappen, kwam de rest van de ploeg aangereden, nadat ze verkeerd gereden waren, hadden ze wel in Meerziccht aan de koffie gezeten. Na Baarn volgde Hilversum, Muiden, hier konden we niet verder de brug over het haventje voor cafe “Ome Ko” (roemrucht cafe in de tijd dat ik in Naarden gelegerd was), dus weer terug, Naarden uitgereden een stukje snelweg en vervolgens weer de route langs de Maxis opgepakt.

 

We reden Yburg binnen met uitzicht op het stadstrand en verlieten  Yburg via de Dolly Partonburg. Ondertussen was het begonnen te regenen, we vervolgenden de route via Durgerdam, Ransdorp, Holysloot en na in Broek in Waterland aangekomen te zijn, vonden we het welletjes en via de provinciale weg op huis aan. De 252 km's hebben we niet geheel gemaakt, maar daar maken we geen punt van, het was een prachtige route, een van de mooiere van de laatste jaren. Janine en Marjan van harte bedankt.

 

Wim B