Wat was het prachtig weer vooral als je dat vergelijkt met het paasweer van vorig jaar. Toen sneeuw en extreem lage temperaturen en nu: zonnig, droog en een rond de 15 graden. We konden ‘s morgens rustig aan doen, het vertrek was pas om 12.00 uur gepland bij café Stam te Wognum. Maar wij zijn altijd vroeg uit de veren dus om 11.00 uur hadden we het thuis wel gezien en hebben ons in het motorpak gehesen op weg naar Wognum.

We waren daar niet eens de eersten. Dick en Riet Smit zaten al lekker op het terras aan de koffie en al heel snel kwam Cees Koopman ook opdraven.

Uiteindelijk telden we veertien deelnemers. Deze rit ging heerlijk ouderwets op papier. Rob Willems heeft nog wel zijn uiterste best gedaan om de rit zo goed mogelijk op GPS over te zetten, maar dat viel niet mee. De eetlocatie werd goed aangegeven, maar de manier waarop GPS rijders en de “papierenploeg” daar aankwamen was verschillend.

Binnendoor gingen we naar het westen, richting de kust. Wim heeft de route uitgezet via een goed gedetailleerde fietskaart van Noord-Holland en dat was goed te merken. Het was een mooie route. We hebben ook een stuk van de Westfrieseomringdijk gereden: smal, bochtig en in de kanten veel grind. Er zijn altijd motorrijders die hier snoeihard willen gaan en dan gaat het soms fout. Een motorrijder die mij net had ingehaald belandde in het grind en kwam vervolgens hardhandig met dat grind in aanraking. Het gevolg; flinke lakschade aan de motor en zijn duopassagier flink geschrokken. Hoe het verder is afgelopen weten we niet. Er was genoeg hulp en wij zijn doorgereden.

Zo belandden we ook in Callantsoog. Tja, voor de een is dit een waar genoegen: langzaam rijden vaak tussen de vele auto’s door, dus zien en gezien worden. Voor de ander is dit helemaal niet leuk, maar goed, het hoort er allemaal bij. Daarna gingen we een rustig natuurgebied in bij Camperduin en was er van alle drukte niets meer te merken.

Groet, Schoorl, Bergen en vlak bij het klimduin zijn diverse restaurants waar we een late lunch hebben gebruikt. Het was er gezellig druk en van een kredietcrisis was heel weinig te merken. De terrassen zaten vol en de vele prachtige auto’s met open dak waren niet te tellen.

Na deze stop vertrokken we voor de tweede helft van de rit. Via Egmond, Castricum en de Zaanstreek naar Westgraftdijk en Spijkerboor. Eerst een heel druk stuk en daarna weer de rust van het polderland. Purmerend, Schermerhorn, Avenhorn en via Bobeldijk kwamen we laat in de middag weer in Wognum aan.

Het was een mooie rit, heel afwisselend en alles stond goed op papier. Mede dankzij het mooie weer en prettig gezelschap hebben we een hele gezellige middag gehad.